Even voorstellen: Bjorn Leek (voorzitter)

18 oktober 2022

Hallo, Mijn naam is Bjorn Leek. Ik ben 35 jaar oud. Sinds 2005 ben ik als vrijwilliger werkzaam bij de brandweer in Hilversum. In 2009 ben ik beroepsmatig bij de brandweer Gooi en Vechtstreek gaan werken en hier werk ik nog steeds. Mijn passie is altijd al uitgegaan naar de historie van de brandweer. In 2010 kreeg deze passie een andere wending. Nadat ik eerst op marktplaats een advertentie zag staan van een oude Hilversumse DeSoto brandweerwagen werd ik erg enthousiast en wilde ik kijken of ik die samen met een aantal collega's kon terughalen om te restaureren. Echter bleek de auto in een veel te slechte staat en was sloop het enige haalbare nog voor dit voertuig.

Inmiddels had ik wel enkele collega's enthousiast gekregen en zijn we een ander pad gaan bewandelen. Er waren namelijk documenten opgedoken waaruit bleek dat de Hilversumse brandweer de DAF Autoladder 654 in bruikleen aan het Brandweermuseum Hellevoetsluis had gegeven. Hier hebben we dan ook contact mee gelegd en verzocht het voertuig terug te krijgen. Tot onze verbazing hadden zij het voertuig niet meer, deze hadden ze eerder al verkocht. Wel stond de Ford F6 Autoladder 11 van Hilversum nog in een opslagdepot van het museum. Wegens geld- en ruimte gebrek moest het voertuig daar weg en konden we deze gratis ophalen. Zo is de grondslag gelegd voor deze hobby wat later resulteerde in het oprichten van onze stichting. Later zijn er nog meer voertuigen aan de collectie toegevoegd, hier leest u meer over elders op deze site. Bij het oprichten van deze stichting is door onze vrijwilligers unaniem geopperd dat ik de voorzittersrol op mij moest nemen aangezien ik de kartrekker van alles ben. Ik vind het erg leuk om allerhande zaken te regelen, uit te zoeken, te organiseren en zit vol met mooie ideeën voor de toekomst. Zo is een grote wens van mij om ons eigen brandweermuseum te mogen openen.

Uiteraard werk ik zelf ook mee aan het restaureren van de voertuigen. Hierin ben ik een manusje van alles. Met een beetje hulp kan ik best een hoop, echter ben ik geen automonteur. Gelukkig hebben we die wel in ons vrijwilligers team. Naast het klussen doe ik achter de schermen ook veel voor de stichting. Zo beheer ik onder andere deze website.