Onze organisatie

De Stichting tot Behoud van Brandweer Erfgoed beschikt momenteel over 3 historische brandweervoertuigen en een schuimaanhanger. 2 van deze 3 voertuigen staan momenteel nog in restauratie. Met een enthousiast team van 10 vrijwilligers van jong tot oud sleutelen we geregeld aan onze voertuigen. Naast het sleutelen aan voertuigen zijn we ook te vinden op evenementen.

Wij zijn een zelfstandig opererende stichting. Wij doen al onze werkzaamheden geheel vrijwillig en ontvangen hier geen financiële beloning voor. Al onze inkomsten zijn voor 100% ten gunste van de stichting en het materieel daarvan.

Onze doelstelling is het in ere herstellen, onderhouden en behouden van oud Nederlands brandweermaterieel. Onze toekomstvisie is om een brandweermuseum op te richten zodat onze collectie publiek toegankelijk is zodra onze huisvesting dit toe laat. Wilt u meer weten over onze stichting? download dan ons beleidsplan.

Beleidsplan 2023 - 2025
Download hier ons beleidsplan
Beleidsplan 2023-2025.pdf (404.88KB)
Beleidsplan 2023 - 2025
Download hier ons beleidsplan
Beleidsplan 2023-2025.pdf (404.88KB)

Ons team

Bjorn Leek

Voorzitter

Mijn naam is Bjorn Leek. Ik ben 36 jaar oud en kom uit Hilversum. Naast dat ik voorzitter ben van deze mooie stichting ben ik ook fanatiek vrijwilliger en werk ik zelf ook mee aan het restaureren van de voertuigen. Hierin ben ik een manusje van alles. Naast het klussen doe ik achter de schermen ook veel voor de stichting. Zo beheer ik onder andere deze website.

Ruurt Stapel

Penningmeester

Ik ben Ruurt Stapel, in de 70 alweer. Ik heb geen brandweerachtergrond en weet niets van autotechniek, maar geld tellen kan ik wel. Gelukkig zijn er naast de financiën en de verzekeringen nog genoeg klusjes te doen die ook een leek prima kan uitvoeren. Daarom sluit ik meestal op de klusdagen gewoon aan voor die klusjes en de gezelligheid.

Albert de Greef

Theo Kroon

Algemeen bestuurslid

Mijn naam is Theo Kroon, ik ben 76 jaar en daarmee de oudste vrijwilliger van de stichting. Ik doe voornamelijk het plaatwerk aan de voertuigen. Ik vind dit een gezellige club met fijne mensen. Als algemeen bestuurslid doe ik ook nog hand en spandiensten voor de stichting.

Sebastiaan Kroon

Vrijwilliger

Mijn naam is Sebastiaan Kroon, ik ben met mijn 14 jaar de jongste vrijwilliger van de stichting. Ik vind het erg leuk en leerzaam om aan dit brandweermaterieel te werken en het in mooie staat te krijgen. Ik vind het erg fijn samenwerken met de oudere vrijwilligers, ze zijn allemaal erg aardig voor me en ik leer een hoop van ze.

Marc Pas

Daniel Fontaine

Yorrick willemsen

Tiel Zwalve

Vrijwilliger

Met mijn 53 jaar ben ik alweer ruim 33 jaar actief bij de brandweer. Voor die tijd was ik actief in de machinebouw en was ik eerste storingsmonteur. Ik heb altijd een zwak gehad voor oude technieken. Veel is vervangen door moderne systemen, maar in essentie doen ze nog steeds hetzelfde. Al sinds 1990 houd ik mij bezig met oude brandweervoertuigen. Zo beheer ik vanuit de Vereniging Vrijwillige Brandweer van Soest (VVBS) o.a. hun hogedruk nevelspuit de “Oude Nevel”. Door het contact destijds met leden van “Ladder 11” (brandweer Hilversum) ben ik enthousiast geraakt over de Stichting Behoud Brandweer Erfgoed en nu als vrijwilliger ook daar betrokken bij de restauratie en onderhoud van hun materieel en voertuigen.

Robert Bus