Stichting tot Behoud van Brandweer Erfgoed

De terugkeer van Autoladder 11

13 mei 2010

Het eerste voertuig wat wij terughaalde was de Ford F6, ook wel bekend als Autoladder 11.
Het Brandweermuseum Hellevoetsluis moet hun opslag loods aan de Marconiweg in Hellevoetsluis verlaten. Een vervangende loods die kleiner is, kan het huidige depotmateriaal niet bergen. In deze loods staat ook de Hilversumse DAF torpedo autoladder van Hilversum die wij in bruikleen hebben gegeven en graag terug willen hebben. Althans dat dachten wij dus. De DAF was net weggegeven aan een particulier. Ons werd aangeboden de Ford F6 van Hilversum terug te geven, hier wisten wij het bestaan niet meer vanaf maar waren zeer blij verrast.

Op 13 mei moest het dan allemaal gaan gebeuren en om 8.00 uur ’s morgens was het verzamelen aan de kazerne aan de Kamerling Onnesweg te Hilversum. Na wat overleg en een bakje koffie ging het om 8.30 uur met 3 auto’s richting Hellevoetsluis, een DB van de brandweer Hilversum, de huurwagen voor het transport en de mensen van Dudok FM die onderweg ook foto’s en video gemaakt hebben van het vervoer voor een reportage van de lokale omroep. De route ging over de A27, A12 en via de Beneluxtunnel en A15 richting Botlek en Hellevoetsluis. Om 9:45 uur draaide de voertuigen de Marconiweg in Hellevoetsluis in waar we al werden opgewacht door de vertegenwoordiger van het Brandweermuseum.

Na een informeel samenzijn en gesprekken onderling, werd overgegaan met het ondertekenen van de overdrachtscontracten en begonnen met het oprijden van de FordF6. Alles bleek perfect te passen ondanks dat het een BE-combinatie was. Om er zeker van te zijn dat het transport in hoogte niet de maximale hoogte van 4.00 mtr. zou overschrijden, werd er nog even nagemeten om de hoogte vast te stellen. Het viel allemaal mee, de hoogte van 4.00 mtr werd niet overtroffen en bleef steken bij 3,80 mtr.

Nadat alles in Hellevoetsluis goed was geborgd en vastgesjord, ging het om 10.30 uur weer richting Hilversum. Op de terugweg werd besloten om niet via de Beneluxtunnel te rijden, maar via de van Brienenoordbrug. Vanaf Hellevoetsluis ging het dan ook weer via de A15 richting Botlek en onderlangs langs Rotterdam richting Ridderkerk. Om 11.00 uur is er hoogte van Rhoon gestopt voor een bakje koffie en een broodje waarvan we om 11.15 uur weer vertrokken voor de laatste etappe naar Hilversum.

Vanaf de koffiestop richting A16 en de van Brienenoordbrug en vanaf de van Brienenoordbrug de A12 richting Utrecht, vervolgens de A27 richting Hilversum. Een half uur voor aankomst heeft Bjorn met een collega van de AC gebeld met het verzoek om “kazernealarm” te geven met de mededeling dat de oude autoladder omstreeks 12.15 uur aan de Kamerling Onnesweg werd verwacht. Nadat het “kazernealarm” was gegeven bleven de gevolgen bij de kazerne ook niet achterwege. Een hoop vrijwilligers die de melding op de pieper hadden gekregen, plaatselijke pers en andere belangstellenden togen naar de kazerne en werd een hartelijke ontvangst georganiseerd.

Eenmaal weer binnen in de kazerne te Hilversum werd de wagen weer vanaf de trailer gereden. Dit ging niet zonder problemen omdat de wagen op de trailer niet wilde starten. Dit omdat er maar minimaal benzine in zat en de wagen scheef stond op de trailer. Nadat de wagen geheel was los gemaakt werd de wagen met vereende mankracht van de trailer geduwd. Eenmaal op de vlakke vloer wilde de wagen wel starten en ging de wagen naar buiten. Buiten moest er wel even gedraaid worden met de ladder. Dit moest wel op handkracht en vergde dan ook enige spierballen. Geconcludeerd werd dat de ladder uitstekend functioneerde hoewel het wel even zoeken was hoe de ladder weer moest zakken zonder dat de borg achter elke sport bleef haken.
Moraal van dit verhaal, 30 jaar geleden ging de wagen weg van Hilversum naar Cindu in Uithoorn en nu 30 jaar later is de wagen weer terug in Hilversum. Taak is nu om een plan van aanpak te maken  om de wagen weer terug te brengen in zijn oude staat. Zo op het eerste gezicht is de wagen zo goed als kompleet, maar wat gaan de mensen die hem gaan restaureren tegenkomen als de wagen uit elkaar gaat. Maar de eerste stap is genomen en de wagen is weer bij de eerste eigenaar brandweer Hilversum terug.