Stichting tot Behoud van Brandweer Erfgoed

De terugkeer van gereedschappenwagen 675

04 december 2021

Vandaag is de DAF Gereedschappenwagen 675 vanuit het Belgische Weelde weer terug gekeerd in Hilversum. Dit betreft een DAF A1300BA360 uit 1961 die uit dienst ging in 1987.
De Gereedschappenwagen is na zijn diensttijd in Hilversum verkocht aan RSI-Rollerskates te Rotterdam om te dienen als promotiewagen. Nadien is de wagen terecht gekomen bij de niet meer bestaande Private Fire Brigade te Aalst in België. Deze gehele collectie is overgedragen aan de Brandweervereniging Vlaanderen.
Wij kregen enige tijd terug te horen dat verschillende voertuigen door de Brandweervereniging Vlaanderen afgestoten zouden worden. Zouden de wagens niet terug gehaald worden door de oorspronkelijke eigenaren, dan zouden de wagens eind 2021 richting sloop gaan. Omdat de Hilversumse DAF Gereedschappenwagen met de aparte luikjesopbouw (zeven aan beiden kanten en twee aan de achterzijde) toch een vrij unieke wagen is, is alles in het werk gesteld om de wagen van de sloper te redden. Met medewerking van Marinus Oosthoek uit Rotterdam als woordvoerder van de Brandweervereniging Vlaanderen voor de Nederlandse terug te halen voertuigen, is het gelukt om de wagen terug te laten keren naar Hilversum. Er is contact gelegd met de voormalig eigenaar van RSI-Rollerskates te Rotterdam, welke nog eigenaar van het voertuig was. Gezien de staat van het voertuig heeft de eigenaar besloten het voertuig te doneren aan ons.
Vanmorgen rond de klok van 10.00 uur zijn we met een oprijwagen en een busje richting België gereden. De rit ging ondanks de mist voorspoedig. In Weelde aangekomen hebben we eerst een bakje koffie gedronken en kregen we een rondleiding in de enorme hal waar de voertuigen van de Brandweervereniging Vlaanderen stonden opgesteld. Na de rondleiding zijn we gestart met de DAF opladen terwijl het water met bakken naar beneden kwam, en het is ook niet meer droog geweest. Dus met hulp van de Belgen en een tractor hebben we in de stromende regen de DAF staan opladen voor de terugrit naar Hilversum.

Deze rit ging voorspoedig. De DAF was goed geborgd en bleef goed op zijn plek staan onderweg. Onderweg naar Hilversum zijn we nog een keertje gestopt voor een broodje en wat drinken. Tevens ook maar even de spanpanden gecheckt van de DAF. Rond de klok van 16:00 uur waren we weer in Hilversum waar we de DAF gelost hebben.