Stichting tot Behoud van Brandweer Erfgoed

De terugkeer van Autoladder 654

05 april 2019

In 2009 kwam het bericht dat het Nationaal Brandweermuseum te Hellevoetsluis voertuigen moest afstoten wegens ruimtegebrek. Daarbij moest ook de DAF-torpedo autoladder met Magirus ladderopbouw van 25 meter van brandweer Hilversum het veld ruimen. Wij hadden toen deze DAF-torpedo graag terug willen halen, maar grepen er net naast, de autoladder was al weg. Daarop de FordF6 met Geesink ladder aangeboden die nu al een aantal jaren gerestaureerd is. Nu, tien jaar later dan de bedoeling was dan toch de Daf-torpedo autoladder teruggekomen naar Hilversum.

De DAF-torpedo is in 1962 besteld, en de aankoopprijs van deze DAF-torpedo bedroeg toen fl 85,000,00 en dan nog eens fl 12,875.00 voor brandweermaterialen voor in de kasten. Totaal koste de DAF-torpedo toen fl 97,875.00. Tegenwoordig kost een dergelijk redvoertuig zeker het drie dubbele. In 1964 is de DAF-torpedo in dienst gekomen van de brandweer Hilversum ter vervanging van de inmiddels gerestaureerde FordF6 met Geesink ladder. In 1991 ging de DAF-torpedo buiten dienst, maar bleef nog tot 1995 als reserve autoladder aanwezig. In 1995 is de DAF-torpedo in bruikleen naar het Nationaal Brandweermuseum te Hellevoetsluis gegaan. En zoals al vermeld, was de DAF-torpedo tien jaar terug bij het museum weg met een voor de brandweer Hilversum nog onbekende bestemming, Bij het verlopen van de tijd, kwam het bericht dat de DAF-torpedo in Hoogezand stond en bezit was van een particulier. Deze had de DAF-torpedo gestald bij het brandweermuseum in Hoogezand (Stichting Historische Brandweervrienden en -voertuigen Hoogezand-Sappemeer), maar bleef eigenaar.

Half februari kwam ons ter oren dat de eigenaar van de DAF-torpedo het voertuig te koop aanbood. Tja, wat ga je dan doen, tien jaar terug er naast gegrepen en nu weer laten lopen? Dat was geen optie. Het is tenslotte een zeer uniek voertuig.
Het aantal DAF-torpedo’s dat bij brandweer Nederland in gebruik is geweest, is op twee handen te tellen. Er zijn bij brandweer Nederland tien DAF-torpedo’s in gebruik geweest, waarvan twee als een tankautospuit, één als hoogwerker en zeven als autoladder. Drie van deze autoladders hadden een dubbele cabine, die van  Deventer, van Groningen en van Hilversum. Dus wat dat betreft is het torpedochassis als brandweervoertuig al een unieke wagen, maar ook vanwege zijn dubbele cabine als autoladder. Van de tien DAF-torpedo’s zijn er voor zover bekend nu nog vier over.

Helaas hadden wij niet de financiën om het voertuig te kopen, en eigenlijk was het voertuig nog officieel van ons op papier, echter wist de huidige eigenaar daar ook niet vanaf en het brandweermuseum in Hellevoetsluis destijds ook niet meer.
De helpende hand kwam van de Firma A&F Firetrucks in Hasselt. De eigenaar van A&F Firetrucks heeft in het verleden eens te kennen gegeven een oldtimer brandweerwagen te willen hebben als aandachtstrekker voor op beurzen. Met dat in het achterhoofd, heeft onze voorzitter Bjorn Leek contact gezocht met A&F Firetrucks en het e.e.a. voorgelegd. De directuer had er wel oren naar en wilde eerst telefonisch overleg met de eigenaar van de DAF, aldus geschiede. Vervolgens liet de directeur ons weten de DAF-torpedo wel te willen kopen. Op 3 maart dit jaar zijn we afgereisd naar A&F Firetrucks te Hasselt, om vandaar samen met de directeur verder door te reizen naar Hoogezand, om aldaar de DAF-torpedo te bekijken en om wat te overleggen met de eigenaar. De wagen op zich ziet er op een aantal roestplekken na goed uit. Einde van het verhaal is dat A&F Firetrucks dezelfde dag de wagen nog heeft gekocht. In eerste instantie voor eigen gebruik als reclameobject maar nog voor het voertuig op transport ging is besloten het voertuig aan ons te doneren met de afspraak dat als A&F Firetrucks ooit op een beurs of evenement staat wij de wagen daar dan voor uitlenen als publiekstrekker.

Het terughalen van de DAF-torpedo naar Hilversum is een ander heikel punt. Motorisch is de wagen in orde, de motor laat men regelmatig even draaien in het museum te Hoogezand. Maar de remmen zijn defect, de remcilinders zijn gedemonteerd en gedeeltelijk gereviseerd. Het plaatwerk verdiend aandacht wegens roestvorming, maar verder ziet de wagen er goed uit. De wagen moet dus middels een transporteur op een dieplader van Hoogezand naar Hilversum komen.

En dan is het zover, 3 april kwam het bericht dat de DAF-torpedo op 5 april door Mandema Transport uit Hoogezand opgeladen zou worden en op 8 april naar Hilversum komt. Als alles meezit, zou de DAF-torpedo dan tussen 8:00 en 10:00 uur arriveren was het bericht. Om 8:40 uur was het zover dat de combinatie van Mandema Transport uit Hoogezand het kazerneterrein van brandweer Hilversum opdraaide. Het lossen van de DAF-torpedo had nogal wat voeten in de aarde. Op eigen kracht kon dat niet, dus er was enig duw en trekwerk nodig van sterke mannen om de wagen aan het rollen te krijgen. De remcilinders van de DAF-torpedo lagen er immers uit, dus remmen was er ook niet bij als de DAF-torpedo via de rijplaten naar beneden zou rollen. Dit werd opgelost door een strop tussen de Palfinger kraan van de trekker van Mandema en de DAF-torpedo zodat deze er niet vandoor zou gaan bij het afdalen. Echter dat afdalen gaf nog enige problemen omdat de stempels de straat raakte en de DAF-torpedo vastliep. Enige blokken hout onder de wielen gaf de oplossing dat de stempels niet de straat raakten. Nadat de DAF-torpedo gelost was, was er ook nog enige mankracht nodig om de wagen op zijn plek te zetten, maar hij is weer terug!